Monday, 13 June 2011

Kritikan untuk KL Gangster

Assalamualaikum.
Uicehh~ tetibe hari ni baik pulak nak bagi salam. Selalu main terjah je ek? Hari ni mood insaf tetibe datang. So, kena la baik sikit. Ok, abaikan. Nak cerita pasal filem KL Gangster ni. Katanya sekarang dah mencapai kutipan RM1.5 juta hari pertama tayangan ek? Bravo!! (fakta main ingat2 saje. tatau la betul ke tidak. baca sekali imbas je tadi. kalau salah harap maaf.)

Khamis malam Jumaat lepas baru je lepas tengok filem KL Gangster secara berjemaah. Aku tak selalu pergi tengok wayang. Bila ade kesempatan, makanya dilakukanlah secara berjemaah (beramai-ramai la maksudnya). Filem tu not bad la. Syamsul ada idea yang bagus, tapi sebagai penonton, Aku ada sedikit kritikan membina untuk diluahkan. Di ulangi, KRITIKAN MEMBINA ye, bukan kritikan untuk menjatuhkan.

Pertamanya, kurang adegan flashback yang membuatkan penonton agak terpinga2 kenapa adanya sesuatu adegan itu. Contoh, Waktu Jai (Adi Putra) menyelitkan wang ke dalam poket budak2 yang sedang tidur bergelandangan di kaki lima jalanan. Motifnya apa? Adakah mungkin kerana dia terbayangkan situasi dia dengan abangnya, Malek sewaktu mereka kecil2 dulu? Tapi, kalau bukan sebab terbayangkan kisah silam itu, adakah mungkin hanya kasihankan budak2 itu? Kalau Jai hanya kasihankan kepada nasib budak2 itu, kenapa tidak pula dia kasihankan nasib Ibunya yang berjaja kerepek di tepi jalan persis peminta sedekah? (Serius waktu Aku tengok adegan Malek 'skodeng' mak dia tengah berjaja tepi jalan tu, Aku sedih sangat. Nampak sangat macam mak mereka seperti seorang pengemis.) Sedikit kekeliruan di situ.

Keduanya, Shark adalah anak tiri King. Tapi, apa sejarah antara King (Ridzuan Hashim) dan Shark (Syamsul) dan Ibu Shark? Adakah Ibu Shark tu Cina sampai Shark terus menerus nak cakap dialek Cina dari awal sampai la habis cerita? Agak menjelikkan disitu sebab King boleh pulak cakap dialek Melayu, tetibe Shark nak cakap slang Cina. Mungkin Ibu Shark tu betul2 Cina, jadinya mmg tak salah la Shark nak cakap dialek Cina. Tapi Syamsul kena jelaskan dalam bentuk plot penceritaan supaya penonton tak rasa keliru dan rasa menyampah. Mungkin, sekali lagi, peranan 'flashback' itu diperlukan.

Ketiganya, dengan adanya filem2 sebegini, akan membuatkan semakin ramai jantan2 yang nak mengaku diri mereka 'Abang Long' ataupun 'Abang besar' sebab digambarkan macam jadi gangster tu adalah hebat dan boleh menguasai sesiapa saja. Terlalu banyak adegan pergaduhan yang ekstrem. Contoh dah ada depan mata. Waktu tengok tayangan filem tu, rasa macam berada dalam zoo. Semua jantan2 terbabit buat hall wayang tu macam dalam kampung diorang. Datang bergerombolan, beridentitikan persis gangster la. Gelang besi tebal2 besar2 kat tangan, leher pun ade jugak rantai besi gabak2, kolar baju terjongket, beg silang harus ada, muka langsi sentiasa, 'monyet' kat hujung sini nak menegur 'monyet' kat hujung sana, main jerit suke2 hati dia macam kat 'kandang' dia pulak. Sakit betul hati Aku! Rimasss!!! Waktu habis show, nak turun ke pintu keluar, terlanggar sorang awek. Tetibe balak dia nak pandang Aku sleck plak. Kau ingat Aku nak sangat ke langgar awek kau yang tak la secantik mana tu? Kau ingat Aku takut ke Kau buat muka ganas camtu? Marila la turun jumpa Ayahanda Aku kalau berani. Aku tak herannn~!

Keempat, mungkin Syamsul boleh buat ending yang lebih terkesan dihati. Ending yang ada tu seolah2 mcm dibuat asal boleh @ asal ada. Aku rasa tak puas hati sangat dengan ending tu. Intipati kurang jelas. (ataupun mungkin Aku je yang yang faham?)

Setakat ni, itu sahajalah yang Aku mampu terfikir untuk mengkritik. Minta maaf kalau ada ayat yang terkasar dan terkesan dihati. Ini hanyalah sekadar komen peribadi seorang penonton. Apa2 pun, Soffi Jikan dan Zizan memang best!!

No comments:

Post a Comment