Wednesday 15 June 2011

"Aku kan pencuri!" - (Z, 2010)

Sambungan cerita semalam.

Kenapa Aku gelarkan perbincangan semalam as 'perbicaraan tertutup'? Sebabnya, semua yang terlibat adalah bakal2 peguam, kecuali Aku, bakal bussiness-woman. Hehehe~ InsyaAllah..Amin! :)

Aku tak tahu nak mula dari mana. Tapi Aku cuba. Aku harap sesiapa yang baca ni tak la pening kepala sampai meroyan semata-mata cuba nak memahamkan ayat2 aku nih nanti yer..

Situasinya macam ni. Korang cuba la baca sambil bayangkan. Korang kenal sorang minah ni, kita namakan dia sbg Z. Sebelum ni, bertahun2 sebelum ni, kenal macam tu je la. Kalau jumpa kat mana2, tegur2 hai2-bye2 je. Lepas tu, baru la dalam akhir tahun lepas korang jadi rapat dengan dia, rapat dan terus jadi best friend. Pergi makan sama2, pergi kelas sama2, pergi study kat library sama2, pergi shopping pun sama2. Bila orang lain tau yang korang tetibe jadi best-friend Z ni, semua orang bagi warning supaya berhati2 dengan dia. Mesti la korang nak tahu sebab apa sampai nak kena berhati2 dengan Z tu. Lalu keluar la cerita pasal habit si Z ni suka mencuri duit orang. Yang memberi warning tu buka la orang lain, bekas kawan serumah Z dulu. Fakta disokong dan diyakinkan ada bukti rakaman video yang dirakam tanpa pengetahuan Z. Bayangkan la sampai keluar cerita dalam masjid kat kampus pun Z mencuri, menggeledah beg orang. Kami2 yang dengar cerita ni rasa macam tak percaya.

Sepanjang kami berkawan, Z ni tak la pulak menampakkan habit yang buruk. Semua nampak ok saje. Tapi semenjak salah seorang dari kami selalu sangat kehilangan duit, hati jadi ragu2 la. Nak dijadikan cerita, sorang lagi kawan kami, S, yang baru je jadi housemate Z tak sampai sebulan ni, nampak percubaan Z untuk menggeledah purse S depan mata sendiri. Percubaan pertama nak geledah purse atas meja study. Percubaan kedua nak geledah hand beg atas katil. Itu memang menguatkan lagi firasat kami bahawa cerita yang kami dengar tu bukanlah omongan kosong, melainkan benar semata2.

Maka, semalamlah 'hari perbicaraan'nya, kemuncak segala keraguan kami. Aku, S, dan sorg lagi mangsa yang selalu hilang duit iaitu R, duduk bertentang mata dengan Z. Z mengaku dulu memang dia mencuri. Rakaman video tu betul, tapi aktiviti tu dia tak pernah cuba buat ke atas Aku, R mahupun S. Anehnya, Aku langsung tak dapat merasai walau secebis pun keikhlasan di dalam setiap pengakuan Z yang dikatanya pengakuan jujur itu. Mata Z tak menampakkan dia bersungguh2 mengaku. Airmata yang keluar dari tubir mata Z pun nampak fake!

Sejujurnya, Aku memang dah berhenti untuk percayakan sesiapa pun, walau darah daging sendiri. Ini semua gara2 kekecewan dalam perhubungan yang dah 11 tahun dengan 'so-called-boyfriend'. Nasib baik Aku tak terlalu percayakan Z. Kalau tidak, dah tentu aku kecewa, sama mcm kekecewaan yang R alami sekarang sebab R dan Z la best-friend yang Aku maksudkan awal2 td.

"Aku tau la aku ni jahat. Aku tak buat, orang tuduh aku buat. Aku kan pencuri!". Terngiang2 ayat Z waktu kami tengah bergurau2 bergossip2 dulu. Dia selalu cakap macam tu. Kami, kawan2 selalu mengamalkan polisi, cakap je la lepas apa pun, nak carutkan kitorg depan2 pun takpe. Asalkan jangan pendam simpan dalam hati. Dan sekarang, ayat2 tu memang terbukti betul. 
Akhir 'perbicaraan', sepatah kata R dan S, "kami terima pengakuan Z ni. Tapi tak bermakna kami akan terus percayakan Z sebab kepercayaan tu dah hilang. Nak bina semula kepercayan tu memang amik masa yang lama. Lepas ni, kalau jadi lagi benda macam ni, kita tak akan duduk bersemuka lagi mcm ni. Kalau jadi lagi, maksudnya Z dah tak ada peluang lagi untuk apa2 pun." Aku, sekadar pemerhati, membiarkan bakal2 peguam itu berhujah. Segala apa yang Aku nak cakap, mereka dah hujahkan. Aku harap Z insaf.

No comments:

Post a Comment