Kenapa agaknya kita selalu harus membuat pilihan? Kenapa pilihan harus dibuat?
Susah tahu tak kalau dalam keadaan harus membuat pilihan antara hidup dan mati, untuk sekarang dan masa depan, untuk diri sendiri dan keluarga.
Banyak sangat perkara nak diluahkan, tapi tak tahu dari mana nak mula, apa yang hendak dicerita.
Aku pun tak tahulah apa yang aku buat sekarang ni betul atau tidak. Hati rasa tak ikhlas buat semuanya. Tak tahu apa kemahuan hati sendiri.
Dah ada orang yang sudi nak datang meminang, tapi ditahan. Aku tahan. Sebab apa? Sebab masih tak yakin dengan keputusan yang patut dibuat. Kalau tidak, mungkin sekarang ni aku dah pegang title 'tunangan orang'. Tapi dia bukanlah pilihan hati aku! Aku sedang menunggu seseorang yang lain. Yang aku dah kenal selama hampir 2 tahun.
Tapi sukakah dia kepada aku? Atau aku yang bertepuk sebelah tangan?
Itulah perkara yang aku tak pasti.
Kedua-duanya menunjukkan kesungguhan dalam cara masing-masing. Aku tak tahu. Aku tak pasti. Nak teruskan dengan pilihan hati sendiri atau dengan pihan keluarga?
Showing posts with label impian. Show all posts
Showing posts with label impian. Show all posts
Tuesday, 6 November 2012
Pilihan..
Labels:
AKU,
hubungan,
impian,
perancangan,
perkahwinan
Wednesday, 16 November 2011
I want a totally new life.
Pernah tak terlintas di fikiran anda semua untuk memulakan satu kehidupan baru, all totally new?
Sekarang, saya amat MAHU!
Saya nak memulakan satu kehidupan baru, yang lebih tenang, tanpa dibayangi oleh masa silam yang kadang2 buat saya pening, keliru, bingung dan sedih.
Saya membayangkan satu kehidupan baru itu macam bayi yang baru lahir. Tiada apa2.. dan kesempurnaan kehidupan itu saya perolehi sedikit demi sedikit.
Semua barang2 yang ada depan mata, semua situasi yang berlaku, semua memori2 silam, semua tu saya tak mahu. Saya nak yang baru SEMUANYA.
Boleh ke agaknya impian saya tu saya perolehi?
Sekarang, saya amat MAHU!
Saya nak memulakan satu kehidupan baru, yang lebih tenang, tanpa dibayangi oleh masa silam yang kadang2 buat saya pening, keliru, bingung dan sedih.
Saya membayangkan satu kehidupan baru itu macam bayi yang baru lahir. Tiada apa2.. dan kesempurnaan kehidupan itu saya perolehi sedikit demi sedikit.
Semua barang2 yang ada depan mata, semua situasi yang berlaku, semua memori2 silam, semua tu saya tak mahu. Saya nak yang baru SEMUANYA.
Boleh ke agaknya impian saya tu saya perolehi?
Thursday, 10 November 2011
Jeles!
Sana sini semua sekarang tengah musim konvo kan? Tahu tak saya ada perasaan sangat cemburu tengok mereka2 itu dah grad dan sudah konvo. Saya cemburu tengok mereka sudah memakai jubah itu, topi itu dan berjalan di atas pentas sambil menggenggam skrol itu. Cemburu sangattttt~!! Tapi nak buat macam mana. Belum ada rezeki lagi nak merasa. Sabar saje laaa...
Ada orang kata, zaman jadi student adalah zaman yang paling best dan paling indah.
Tapi yang masih student pulak kata tak sabar nak kerja, dah tanak menghadap exam dan lecturer yang kadang2 menjengkelkan. Cemana ni?! Timbul rasa serba-salah dan takut pulak.
Tapi... Kalau tak habis belajar, cemana nak dapat kerja best2 kan? Kalau tak kerja yang best2, cemana nak dapat gaji yang lumayan? Kalau tak dapat gaji lumayan, cemana nak tunaikan hajat dan impian sendiri kan? Semua tu bersangkut-paut. Bab kahwin, tangguh dulu. Hihikssss~ :p
Ada orang kata, zaman jadi student adalah zaman yang paling best dan paling indah.
Tapi yang masih student pulak kata tak sabar nak kerja, dah tanak menghadap exam dan lecturer yang kadang2 menjengkelkan. Cemana ni?! Timbul rasa serba-salah dan takut pulak.
Tapi... Kalau tak habis belajar, cemana nak dapat kerja best2 kan? Kalau tak kerja yang best2, cemana nak dapat gaji yang lumayan? Kalau tak dapat gaji lumayan, cemana nak tunaikan hajat dan impian sendiri kan? Semua tu bersangkut-paut. Bab kahwin, tangguh dulu. Hihikssss~ :p
## Bosan la blog ni kan? Takde gambar langsung. Siapa empunya blog pun xde siapa kenal. Kan? hehe~
Come-Back!
Fuhh~ Fuhh~ Fuhhhhhh~ *simbolik bunyi tiup habuk dan sawang2*
Assalamualaikum. Hye!
Dah penuh dengan segala macam habuk, debu dan sawanglah pulak blog nih kan?
Penangan kemalasan dan ke'bz'an la ni. Tak tahu nak update pasal apa dalam blog kali ni as a come-back. Tp tetap terasa tangan ni gatal nak menaip. Haha!
Sibuk.
Sem ini sem paling sibuk. Sibuk nak menguruskan study, sibuk nak menguruskan hal2 berkaitan praktikal @ internship. Tak reti! Pening! Cuak! Keliru! Semuanya ada. Semoga dipermudahkanlah. Semoga dapat harungi 5 subjek sampai akhir sem ni. Amin!
Undangan.
Sekarang dah bulan November. Bulan depan bulan Disember. Bulan2 yang penuh dengan kenduri kahwin. Jadual setiap hujung minggu sekarang dah penuh. Penuh dengan undangan majlis kawin kawan2 waktu zaman2 persekolahan dulu. Makanya, haruslah pulang ke hometown setiap hujung minggu. Membesar atas bus je la jawabnya. Apa nak buat, belum ade rezeki nak beli kereta sendiri lagi. Soon. InsyaAllah. Amin. :)
Kawan2 sebaya boleh dikatakan dah 60% dah berumah-tangga dan branak-pinak. Ada suara2 halus dah bertanyakan saya. Sabarlah. Ada jodoh, InsyaAllah. Sekarang ni pun masih single lagi tak berteman, macam mana nak kahwin? Hehehe~ :)
Berdebar.
Tak memasal pulak kan? Sebenarnya macam ni. Salah satu hujung minggu dalam bulan November ni, saya akan menghadiri satu kenduri tahlil. Biasa la kan tahlil arwah. Tapi dalam majlis tahlil tu saya akan dipertemukan dengan seseorang yang ingin mengenali saya. So common kan? Tak interesting langsung bunyinya. Biasa la orang nak berkenalan kan?
Tapi nanti dulu. Seseorang ini menyatakan hasrat ingin berkenalan dengan saya melalui Ibu saya. Means, dia berterus terang minta izin dari Ibu untuk berkenalan dengan saya.
Mulanya, saya pelik la kenapa dia nak berkenalan dengan saya pulak? Dari mana dia nampak saya sampaikan terus berminat nak berkenalan. Rupa-rupanya, dalam majlis tahlil yg sebelum ni dia dah nampak saya. Minta izin dari Ibu pada majlis tahlil malam berikutnya, which is saya tak hadir sebab dah pulang ke negeri tempat saya belajar.
Now, guess what? Kami masih dalam sesi berkenalan. Melalui FACEBOOK! Harap2 tak jadi la 'Cinta MukaBuku' kan sebab katanya hati terpaut di majlis tahlil. So, patut ke jadi 'Cinta di Majlis Tahlil'? Hihihi~ :p
Malam ni nak tidur dalam senyuman. Nite! :D
Assalamualaikum. Hye!
Dah penuh dengan segala macam habuk, debu dan sawanglah pulak blog nih kan?
Penangan kemalasan dan ke'bz'an la ni. Tak tahu nak update pasal apa dalam blog kali ni as a come-back. Tp tetap terasa tangan ni gatal nak menaip. Haha!
Sibuk.
Sem ini sem paling sibuk. Sibuk nak menguruskan study, sibuk nak menguruskan hal2 berkaitan praktikal @ internship. Tak reti! Pening! Cuak! Keliru! Semuanya ada. Semoga dipermudahkanlah. Semoga dapat harungi 5 subjek sampai akhir sem ni. Amin!
Undangan.
Sekarang dah bulan November. Bulan depan bulan Disember. Bulan2 yang penuh dengan kenduri kahwin. Jadual setiap hujung minggu sekarang dah penuh. Penuh dengan undangan majlis kawin kawan2 waktu zaman2 persekolahan dulu. Makanya, haruslah pulang ke hometown setiap hujung minggu. Membesar atas bus je la jawabnya. Apa nak buat, belum ade rezeki nak beli kereta sendiri lagi. Soon. InsyaAllah. Amin. :)
Kawan2 sebaya boleh dikatakan dah 60% dah berumah-tangga dan branak-pinak. Ada suara2 halus dah bertanyakan saya. Sabarlah. Ada jodoh, InsyaAllah. Sekarang ni pun masih single lagi tak berteman, macam mana nak kahwin? Hehehe~ :)
Berdebar.
Tak memasal pulak kan? Sebenarnya macam ni. Salah satu hujung minggu dalam bulan November ni, saya akan menghadiri satu kenduri tahlil. Biasa la kan tahlil arwah. Tapi dalam majlis tahlil tu saya akan dipertemukan dengan seseorang yang ingin mengenali saya. So common kan? Tak interesting langsung bunyinya. Biasa la orang nak berkenalan kan?
Tapi nanti dulu. Seseorang ini menyatakan hasrat ingin berkenalan dengan saya melalui Ibu saya. Means, dia berterus terang minta izin dari Ibu untuk berkenalan dengan saya.
Mulanya, saya pelik la kenapa dia nak berkenalan dengan saya pulak? Dari mana dia nampak saya sampaikan terus berminat nak berkenalan. Rupa-rupanya, dalam majlis tahlil yg sebelum ni dia dah nampak saya. Minta izin dari Ibu pada majlis tahlil malam berikutnya, which is saya tak hadir sebab dah pulang ke negeri tempat saya belajar.
Now, guess what? Kami masih dalam sesi berkenalan. Melalui FACEBOOK! Harap2 tak jadi la 'Cinta MukaBuku' kan sebab katanya hati terpaut di majlis tahlil. So, patut ke jadi 'Cinta di Majlis Tahlil'? Hihihi~ :p
Malam ni nak tidur dalam senyuman. Nite! :D
Labels:
AKU,
hubungan,
impian,
kawan-kawan,
perancangan,
Peribadi,
perkahwinan
Wednesday, 22 June 2011
Petua Kumpul Duit Untuk Majlis Kahwin
Oleh : Pak Ngah - Farit Ismeth Emir
Petua ataupun 'guideline' ni macam bagus dan berguna jugak! Usaha pengurusan kewangan untuk yang dah merancang untuk berkahwin. Apakata korang2 yang dah merancang2 tu cuba2 tips ni, mana la tau kot2 menjadi? Takde la nanti botak kepala fikir nak bayar hutang lepas majlis kawen pulak! :p
Tips :
1. Simpan RM250.00 setiap bulan atau lebih
2. Ulang sehingga 36 bulan atau 3 tahun.
- Contoh: (RM250 x 36 bulan = RM9,000)
Jika Tidak Mencukupi:
Kongsi dengan bakal isteri. Setiap orang simpan RM250.00 setiap bulan.
(RM250.00 x 2 orang x 36 bulan = RM18,000)
Jika Masih Tidak Mencukupi:
Gandakan nilai simpanan anda berdua: RM 500.00 setiap bulan x 2 orang
(RM500.00 x 2 orang x 36 bulan = RM36,000)
CARA BAJET:
a) RM10,000 : Kenduri belah perempuan (Bajet Ekonomi)
b) RM19,000 : Kenduri belah perempuan dan lelaki (Bajet Ekonomi)
c) RM40,000 : Kenduri belah perempuan dan lelaki (Bajet Sederhana Tinggi)
Wooo~ kalau awal2 dah asingkan duit siap2 untuk majlis kawen, memang tak payah susah hati la fikir duit nak korek kat mana. Betul tak? Once Aku dah kerja nanti, harus la kena menyimpan. Buka akaun bank khas utk simpan duit utk majlis kawen je. Hahahaha~ gigih! :p
Labels:
impian,
Info,
Motivasi,
perancangan,
Peribadi,
perkahwinan
Thursday, 5 May 2011
Arghhhhhhhhh~!!! *histeria*
Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah~!!!
Histerianye Aku! Nak tahu kenapa? Nokia akan keluar model fon terbaru, sama dan lebih kurang dengan fon yang Aku tengah pakai sekarang, tapi ade kelebihan touch screen pulak! Hohemgeeee~!!!! Aku histeria!!! Aku pakai fon Nokia E5 sekarang. Akan datang, Nokia E6-00 pulak nak keluar. Banyak beza n kelebihannya dari E5 pulak tu! Adehaiiiiiiiii~ Kalau trade-in E5 ni beli E6-00 boleh tak? Berapa agaknya harga Nokia E6-00 ni ek?
Untuk lebih menghisteriakan korang semua, meh sini Aku bagi sikit contoh2 perbezaan yang Aku dapat kenal pasti yang telah buat Aku histeria gile2 sekarang nih. Cer tengok, cer tengok~ :
Kalau nak lebih info, sila pergi tengok sendiri dekat http://www.nokia.com.my
Kalau korng semua nak tahu, Aku pernah mimpi aku guna fungsi touch screen kat E5 Aku ni. Maksudnya, sambil guna keypad QWERTY tu, sambil2 boleh guna touch screen tu sekali harung. Tak ke best tu~?! Nah, sekarang nih, hamik Kau, dah keluar model seperti yang Aku termimpi2 tu.
Dulu beli E5 tu pun my Mum yang nak belikan sebab kesian bebeno menengok fon anaknye yang dah nyawa2 ikan. Daripada 2 fon dan 2 number, tinggal 1 fon 1 number. 1 fon dah mati terus tak boleh on, maka number 1 lagi tu pun mati jugak sebab dah lama tak on kan. Tinggallah 1 fon yang nazak, 1 number je. Terus dibelikannya selepas puaslah Aku merengek mintak fon baru. Kat kedai fon, tengok macam2 jenis fon, tapi dia berkenan kat E5 nih. Waktu tu E5 masih baru keluar lagi. Dah nak dibelikan, Aku pun hamik je la. Fon cantik, fungsi pun lebih best daripada fon lama Aku, sape la yang tanak, kan? Hehehehe~
Sebenarnya, I am not a big fan of touch screen type of phone la. Aku jenis yang kasar, ganas, tak cermat. Takut nanti bila pakai touch screen, jadi cepat jahanam pulak. Plus, kawan2 yang dah pernah pakai touch screen pun banyak yang komplen macam2, kemudian beralih arah ke fon yang ade keypad membuatkan Aku semakin tak suka fon touch screen. Tak suka fon touch screen, tak suka fon slide. Cerewet, kan?! Hahaha~
Aihhhh~ Can't get it out of my head la! Ade nanti Aku termimpi2 lagi ni kot? Aku nak Nokia E6-00 tu jugak bila dah officially keluar kat Malaysia nanti. Ada sesiapa baik hati nak belikan as birthday present untuk Aku tak? Dah tak lama je lagi nih. Bulan 6 nanti. Ngeh ngeh ngeh~ :p
Histerianye Aku! Nak tahu kenapa? Nokia akan keluar model fon terbaru, sama dan lebih kurang dengan fon yang Aku tengah pakai sekarang, tapi ade kelebihan touch screen pulak! Hohemgeeee~!!!! Aku histeria!!! Aku pakai fon Nokia E5 sekarang. Akan datang, Nokia E6-00 pulak nak keluar. Banyak beza n kelebihannya dari E5 pulak tu! Adehaiiiiiiiii~ Kalau trade-in E5 ni beli E6-00 boleh tak? Berapa agaknya harga Nokia E6-00 ni ek?
Untuk lebih menghisteriakan korang semua, meh sini Aku bagi sikit contoh2 perbezaan yang Aku dapat kenal pasti yang telah buat Aku histeria gile2 sekarang nih. Cer tengok, cer tengok~ :
Model Nokia E6-00
- E6-00 ada QWERTY keypad dan touch screen, E5 ada QWERTY keypad saje.
- Internal memory E6-00 8GB, Internal memory E5 512 MB saje.
- E6-00 lebih nipis berbanding E5.
- E6-00 boleh buat video calling secara 2 hala, E5 tak boleh!
- Kamera utama E6-00 8mp, kamera kedua VGA. Kamera utama E5 5mp saje, tiada kamera kedua.
Kalau nak lebih info, sila pergi tengok sendiri dekat http://www.nokia.com.my
Kalau korng semua nak tahu, Aku pernah mimpi aku guna fungsi touch screen kat E5 Aku ni. Maksudnya, sambil guna keypad QWERTY tu, sambil2 boleh guna touch screen tu sekali harung. Tak ke best tu~?! Nah, sekarang nih, hamik Kau, dah keluar model seperti yang Aku termimpi2 tu.
Dulu beli E5 tu pun my Mum yang nak belikan sebab kesian bebeno menengok fon anaknye yang dah nyawa2 ikan. Daripada 2 fon dan 2 number, tinggal 1 fon 1 number. 1 fon dah mati terus tak boleh on, maka number 1 lagi tu pun mati jugak sebab dah lama tak on kan. Tinggallah 1 fon yang nazak, 1 number je. Terus dibelikannya selepas puaslah Aku merengek mintak fon baru. Kat kedai fon, tengok macam2 jenis fon, tapi dia berkenan kat E5 nih. Waktu tu E5 masih baru keluar lagi. Dah nak dibelikan, Aku pun hamik je la. Fon cantik, fungsi pun lebih best daripada fon lama Aku, sape la yang tanak, kan? Hehehehe~
Sebenarnya, I am not a big fan of touch screen type of phone la. Aku jenis yang kasar, ganas, tak cermat. Takut nanti bila pakai touch screen, jadi cepat jahanam pulak. Plus, kawan2 yang dah pernah pakai touch screen pun banyak yang komplen macam2, kemudian beralih arah ke fon yang ade keypad membuatkan Aku semakin tak suka fon touch screen. Tak suka fon touch screen, tak suka fon slide. Cerewet, kan?! Hahaha~
Aihhhh~ Can't get it out of my head la! Ade nanti Aku termimpi2 lagi ni kot? Aku nak Nokia E6-00 tu jugak bila dah officially keluar kat Malaysia nanti. Ada sesiapa baik hati nak belikan as birthday present untuk Aku tak? Dah tak lama je lagi nih. Bulan 6 nanti. Ngeh ngeh ngeh~ :p
Subscribe to:
Posts (Atom)